De auteur van het boek Teach Like a Champion, Amerikaan Doug Lemov, bezocht leraren die opmerkelijke resultaten wisten te bereiken. Hij observeerde minutieus wat er in het klaslokaal gebeurde, van leerlingen begroeten tot blaadjes uitdelen, van ongevraagd beurten geven tot wachten op een antwoord. Hij vertaalde de succesvolle werkwijzen van deze ‘excellente leraren’ naar pedagogische en didactische ‘Teach’-technieken die onmiskenbaar bijdragen aan betere prestaties van leerlingen.
Het boek Teach Like a Champion 2.0 beschrijft op een heldere en aansprekende wijze 62 technieken. Die zijn specifiek, concreet en uitvoerbaar. U krijgt antwoord op vragen als ‘hoe leg je de lat hoog bij je leerlingen’, ‘hoe houd je leerlingen bij de les’, ‘hoe bouw je aan een goede klascultuur’.
De CED-Groep bewerkte en vertaalde Teach Like a Champion voor leraren in Nederland. Onze adviseurs geven op scholen in heel Nederland Teach-trainingen. Zij zijn in de VS door Lemov hiervoor opgeleid.
In onderstaande filmpje vertellen leraren over Teach Like a Champion 2.0
Een voorbeeld
Een techniek waarbij je de lat hoog legt is bijvoorbeeld de techniek ‘weet niet geldt niet’ waarbij je een herkansing geeft aan een leerling die het antwoord aanvankelijk niet kon geven. Nadat een medeleerling het antwoord wel wist keer je nog eens terug naar de leerling die het antwoord niet kon geven: “Nu jij weer, Jasper”. Jasper leert dat hij er niet makkelijk vanaf komt en dat zijn deelname aan de les van belang is. Door deze techniek zorg je ervoor dat alle leerlingen zich inzetten voor hun leerproces en dat leerlingen elkaar kunnen helpen.
Aanpakken van zwakke én sterke punten
Het boek is zo opgezet dat je naar eigen behoefte bepaalde technieken eruit kunt halen. Veel leraren zijn in eerste instantie geneigd zich uitsluitend te richten op het verbeteren van hun minpunten. Dat kan effectief zijn, maar je kunt je ook richten op het maximaal uitbouwen van je pluspunten. Je haalt het meeste uit Teach Like a Champion wanneer je werkt aan je sterke en aan je zwakke punten.